Co oznacza piramida żywienia?

OpublikowanoMaj 10, 2018

Żywność można podzielić na 12 grup ze względu na zawartość określonych składników. Każda z nich wyróżnia się specyficznym składnikiem, a znajomość właściwości poszczególnych kategorii pozwala komponować jadłospis w taki sposób, by zapewnić sobie zdrową i optymalną dietę.

12 grup pokarmowych ujętych w piramidzie żywienia

1. Produkty zbożowe (płatki, chleb, mąki, makarony, ryże)

2. Mleko oraz jego przetwory (kefiry, jogurty, twarogi)

3. Mięso różnego rodzaju, wędliny, ryby oraz podroby

4. Jaja

5. Masło i śmietana

6. Pozostałe tłuszcze (margaryny,oleje czy smalec)

7. Skrobia (ziemniaki)

8. Warzywa oraz owoce z witaminą C (nać pietruszki, cytrusy, czarna porzeczka, brukselka, szpinak)

9. Warzywa oraz owoce z karotenem (marchew, dynia, morele, brzoskwinie)

10. Pozostałe warzywa oraz owoce

11. Suche nasiona strączkowe (fasola, soja, bób)

12. Cukier oraz słodycze

Wskazówki ogólne

Zdrowa dieta to taka, która zawiera wszystkie elementy z powyższych grup, jednak w stosownych proporcjach. Najnowsze publikacje badań (20.01.2016r.) przekazują, że grupa zawierająca warzywa i owoce powinna być najczęściej pojawiająca się w codziennym jadłospisie. W dalszej kolejności będą to: produkty zbożowe, produkty mleczne, mięso oraz pozostałe elementy tej kategorii, tłuszcze, natomiast ograniczeniu powinny zostać podane produkty z ostatniej grupy, czyli słodycze. Ponadto specjaliści przestrzegają przed nadmiernym stosowaniem soli (której spożycie i tak jest spore ze względu na dużą zawartość w produktach gotowych). Rekomendują natomiast regularne spożywanie wody, w równych odstępach czasu- minimalna dzienna dawka wynosi ok.1,5l.

 

Enjoyed this video?
"No Thanks. Please Close This Box!"